in Będę Mamą!

Dietetyk podpowiada – Co na mdłości w ciąży?

at
dietety-podpowiada-mdlosci-ciaza

DIETETYK PODPOWIADA – CO NA MDŁOŚCI W CIĄŻY?

Poranne mdłości to jeden z bardziej charakterystycznych objawów ciąży. Tak naprawdę mogą pojawiać się nie tylko rano. Większe znaczenie niż pora, w której się pojawią ma to, jak możemy sobie z nimi radzić. Mdłości w ciąży mogą prowadzić do utraty apetytu, a tym samym do niedoborów żywieniowych. W związku z tym nie powinnyśmy ich lekceważyć.

Mdłości w ciąży – czy tylko ja mam z tym problem…?

Mdłości w ciąży pojawiają się zazwyczaj między 4. a 20 tc. Nie jest to jednak regułą, bo tak jak już wielokrotnie wspominałam każdy organizm jest inny. Idąc tym tropem każda ciąża przebiega inaczej. Niezależnie od tego, czy mamy mdłości z rana i w którym tygodniu ciąży się pojawią, ważne by z nimi skutecznie walczyć. Jeśli tego nie zrobimy na dłuższą metę mogą stać przyczyną niedoborów żywieniowych oraz niekorzystnie wpłynąć na masę ciała w ciąży.
Wiele przyszłych mam szuka odpowiedzi na to, jak z nimi skutecznie walczyć. Ta nieprzyjemna dolegliwość ciążowa dotyczy od 50 do 80% kobiet. Podobnie jak wymioty, zaparcia czy spuchnięte kostki może nam znacznie uprzykrzyć życie. Na szczęście można poradzić sobie z nimi również za pomocą odpowiedniego odżywiania.

Mdłości z rana lub z wieczora – dwa niezawodne składniki

Przejdźmy do konkretów i sprawdźmy co niezależnie od pory dnia, w której wystąpią jest najlepsze na nudności w ciąży. Na każdą z Was może działać coś innego, więc jeśli o czymś nie wspomniałam, a okazało się złotym środkiem w Waszym przypadku to koniecznie napiszcie o tym w komentarzu 🙂

Witamina B6

Witamina B6 zalecana jest jako lek pierwszego rzutu w walce z nudnościami w ciąży. Jednak poza tym, że występuje w tabletkach możemy z powodzeniem znaleźć ją w wielu produktach spożywczych. Dlatego zachęcam Was również do poszukiwania jej naturalnych źródeł, których przykłady wymieniam poniżej.

  • otręby pszenne
  • łosoś
  • nasiona sezamu
  • soja
  • kasza gryczana
  • orzechy włoskie
  • koncentrat pomidorowy
  • makrela
  • amarantus
  • orzechy laskowe

Imbir

Imbir od wielu, wielu lat stosowany był w medycynie chińskiej i indyjskiej do walki z mdłościami. Znany jest również polskim kobietom, które często sięgają po niego, gdy dopadną je nudności w ciąży. Najlepiej w miarę możliwości samodzielnie przygotować napar z imbiru. Można dodać do niego również miód lub cytrynę, które są skutecznymi produktami także w walce z przeziębieniem w ciąży.

W sklepie możecie dostać również imbir w proszku, który świetnie sprawdza się jako dodatek do drobiu czy owoców. Pamiętajcie jednak, że należy unikać go jeśli zmagacie się ze zgagą (o innych produktach, które mogą łagodzić lub nasilać zgagę w ciąży pisałam w moim artykule na temat zaleceń żywieniowych w zgadze).

Nudności w ciąży – praktyczne wskazówki jak sobie z nimi radzić

 

Znamy już dwa składniki, które z pewnością warto włączyć do jadłospisu, który pomoże nam w walce z ciążowymi nudnościami. Jednak nie tylko produkty bogate w witaminę B6 czy zawierające w składzie imbir pomogą nam pozbyć się tej dolegliwości ciążowej.

Praktyczne wskazówki do walki z mdłościami w ciąży

  • Jedz mniejsze, a częstsze posiłki. Zarówno uczucie pustego żołądka jak i zbyt pełnego może nasilać dolegliwości. Połóż na szafce przy łóżku suche przekąski, które będziesz mogła zjeść zaraz po przebudzeniu (zanim dopadną Cię poranne nudności). Mogą być to, np. migdały (które również z innych przyczyn świetnie sprawdzą się w jadłospisie przyszłej mamy), sucharki, wafle ryżowe czy chlebek kukurydziany.
  • Unikaj posiłków, które są zbyt gorące lub za zimne.
  • Unikaj produktów i dań o zbyt wyrazistym smaku słodkim, słonym lub ostrym (pikantne produkty nie są wskazane również przy zgadze w ciąży).
  • Dodaj do posiłków produkty, które zarówno korzystnie wpłyną na ich smak zachęcając do jedzenia, jak i będą bogatym źródłem witaminy B6 (np. sezam, orzechy włoskie i laskowe, koncentrat pomidorowy).
  • Dodaj do herbaty plasterki świeżego imbiru lub przygotuj samodzielnie napar z imbiru.
  • Eksperymentuj z konsystencją potraw. Być może okaże się, że w przypadku ciążowych mdłości lepiej tolerujesz soczyste, płynne produkty (np. owoce, jogurty, zupy w formie kremu) lub wręcz przeciwnie – suche przekąski.
  • Pamiętaj, aby dbać o właściwy przepływ powietrza w pomieszczeniu, w którym spożywasz posiłki. Zbyt intensywny miks zapachów może nasilać mdłości w ciąży.

Każdy organizm jest inny, więc każda ciąża przebiega inaczej. W związku z tym każdej z Was może pomóc co innego. Dlatego jeśli chcecie abym na podstawie szczegółowego wywiadu żywieniowego przygotowała dla Was indywidualnie dobrane zalecenia żywieniowe i/lub jadłospis zapraszam do kontaktu.


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się we wpisie:

  • Festin M. Nausea and vomiting in early pregnancy. Clin Evid. 2014, 19, 1405.
  • Ebrahim N, Maltepe C, Einarson A. Optimal management of nausea and vomiting of pregnancy. Int J Women Health. 2010, 2, 241.
  • Fell DB, Dodds L, Joseph KS, [et al.]. Risk factors for hyperemesis gravidarum requiring hospital admission during pregnancy. Obstet Gynecol. 2006, 107, 320.
  • Bottomley C, Bourne T. Management strategies for hyperemesis. Best Pract Res Clin Obstet.

Kobieca Strona Dietetyki

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *