in Dieta płodności, Dieta przeciwzapalna, Endometrioza, Przepisy, Zdrowe odżywianie w ciąży

Wybór mąki do fit ciasta – praktyczne wskazówki

at
fit-ciasta-maka

Wybór mąki do fit ciasta – praktyczne wskazówki

Fit ciasta coraz częściej zastępują tradycyjne wypieki pełne mąki pszennej, białego cukru i innych dodatków o niskiej wartości odżywczej. Słysząc, że są zdrowszą alternatywą mamy ochotę spróbować przygotować swoje ulubione ciasto w wersji fit. Niestety, czasami okazuje się, że wybór niewłaściwej mąki może pokrzyżować nasze plany i zrazić nas do fit ciast. Co zrobić żeby nasza przygoda z odchudzonymi wersjami tradycyjnych wypieków nie skończyła się na jednej próbie? Jak to ogarnąć?! Do Świąt zostało jeszcze kilka tygodni, więc jest to dobry czas na małe szkolenie!

 

Dla początkujących – fit ciasta z mąką owsianą

Na początku najłatwiej jest zacząć od mąki owsianej, ponieważ ciasta na jej bazie przypominają te z mąki pszennej. Mąka owsiana dobrze skleja ciasto dlatego nawet te z Was, które nie mają wprawy w pieczeniu ciast powinny sobie z nią poradzić. Pewnie nurtuje Was też inne pytanie – czy osoby na diecie bezglutenowej powinny obawiać się mąki owsianej? Nie, jeśli wybiorą odpowiedni produkt. W sklepach można kupić mąkę w wersji bezglutenowej. Polecam Wam mąkę owsianą jeśli dopiero zaczynacie swoją przygodę z fit wypiekami lub nie macie tyle czasu/środków, aby kupić/przygotować mieszankę mąk bezglutenowych. Mąka owsiana charakteryzuje się wysoką zawartością błonnika (ma go dwa razy więcej niż mąka jaglana czy ryżowa). Dlatego polecana jest w diecie odchudzającej, a także w profilaktyce i leczeniu zaparć.

 

słoiczek z mąką

 

Jak zrobić domową mieszankę mąk bezglutenowych?

Można powiedzieć, że opisana powyżej mąka owsiana jest jednym z najłatwiejszych w zastosowaniu zamienników mąki pszennej. Jednak nie każda z nas będzie chciała poprzestać na jednej mące. Jeśli mamy ochotę trochę poeksperymentować i sprawdzić, jak smakują fit ciasta na bazie innych mąk, warto pamiętać o zasadach obowiązujących przy ich łączeniu. Gotowe mieszanki mąk możemy kupić, ale jeśli będziemy znać kilka prostych zasad to z powodzeniem przygotujemy je w domu.

Mąki bazowe

Są uniwersalną bazą do wypieku fit ciasta i to one stanowią podstawę naszej mieszanki mąk. Zazwyczaj posiadają neutralny smak (oprócz gryczanej) i są dość miałkie.

  • ryżowa
  • gryczana
  • jaglana
  • owsiana (bezglutenowa, tj. ze znakiem przekreślonego kłosa na opakowaniu)

Mąki sklejające

Charakteryzują się wysoką zawartością skrobi, dzięki czemu dobrze „sklejają” fit ciasta. Nie należy przesadzać z ich ilością, ponieważ ciasto stanie się zakalcowate i ciężkie.

  • ziemniaczana
  • kukurydziana
  • z tapioki
  • sojowa

Mąki o właściwościach spulchniających

Dodając je do naszej domowej mieszanki warto pamiętać, że zbyt duża ilość sprawi, że składniki ciasta się nie skleją. Ponadto mąka z amarantusa nie każdemu przypadnie do gustu, ponieważ posiada charakterystyczny smak.

  • z amarantusa
  • z teff

Inne mąki

Inne mąki, które możecie spotkać w sklepach to, m.in. mąki z nasion roślin strączkowych, orzechów, a nawet kasztanów. Te ze strączków, tj. sojowa, z ciecierzycy mają dość intensywny smak. Są również dość ciężkie i tłuste dlatego warto wymieszać je z mąką bazową. Z kolei mąka z orzechów laskowych, kokosowa czy migdałowa sprawiają, że fit ciasta nabiorą niepowtarzalnego smaku. Niestety są dość tłuste i ciężkie przez co należy zmieszać je z mąką bazową.

Zasady mieszania mąk

szklanki

 

 

Mąka kokosowa – uwaga na płyny!

Mąka kokosowa charakteryzuje się dużą chłonnością. Nawet jej niewielki dodatek pochłania spore ilości płynów. Jeśli tego nie wiemy możemy szybko zrazić się do tego produktu, ponieważ ciasto prawdopodobnie się nie uda. Mąki pszennej nie możemy zamienić tak po prostu na kokosową, w stosunku 1:1. Poniżej kilka praktycznych wskazówek jeśli chodzi o użycie mąki kokosowej do wypieku fit ciasta.

Praktyczne wskazówki dotyczące stosowania mąki kokosowej

  • 1 szklanka mąki pszennej = 1/3 szklanki mąki kokosowej
  • Do mąki kokosowej dodaj podwójną ilość płynów, tj. jeśli w przypadku mąki pszennej przepis podaje 1 szklankę wody, przygotowując fit ciasta na mące kokosowej musimy dodać 2 szklanki.
  • Fit ciasta z mąki kokosowej nie twardnieją na skutek długotrwałego mieszania.
  • Na każde 1/4 szklanki mąki kokosowej należy użyć 1 jajko. Jeśli chcesz piec fit ciasta w wersji wegańskiej to odpowiednikiem 1 jajka będzie, np. 1/2 szklanki musu jabłkowego, 1 dojrzałe awokado, 1/2 szklanki startej marchewki/buraczków/cukinii lub 1 i 1/2 łyżki siemienia lnianego (należy zalać je 3 łyżkami gorącej wody i poczekać aż napęcznieje).
  • W przypadku mąki kokosowej czas pieczenia będzie krótszy. Jeśli w przepisie podane jest, np. 30-50 minut to dla mąki kokosowej będzie to około 18-20 minut.

Warto pamiętać, że mąka kokosowa jest określana jako ciężka i tłusta. Dlatego powinna być stosowana w towarzystwie innej mąki, tzw. bazowej.

 

dłonie ugniatające ciasto

 

Mąka jaglana – najlepsza w duecie

Jeśli do przygotowania fit ciasta użyjemy wyłącznie mąki jaglanej może ono wyjść mało puszyste. Dlatego tego typu mąka lepiej sprawdzi się w duecie z inną. Dobrym pomysłem jest, np. połączenie jej z mąką orkiszową. Należy jednak pamiętać, że orkisz to odmiana pszenicy, więc zawiera gluten. Osoby na diecie bezglutenowej powinny wybrać inne połączenia, w których mąka jaglana sprawdzi się równie dobrze. Można dodać ją, np. do mąki gryczanej lub bezglutenowej owsianej.

Jeśli macie problem z zakupem mąki jaglanej, możecie przygotować ją samodzielnie z łatwiej dostępnego produktu, jakim jest kasza jaglana. W tym celu trzeba sparzyć kaszę wrzątkiem, a następnie po odcedzeniu i wyschnięciu prażyć ją w piekarniku przez około pół godziny. Po upływie tego czasu należy ją zmielić, np. w młynku do kawy.

Pamiętajcie, że zarówno kaszy, jak i mąki jaglanej nie przechowujemy zbyt długo, ponieważ z czasem produkty te nabierają nieprzyjemnego gorzkiego posmaku. Jeśli chcemy wydłużyć ich przydatność do spożycia warto przechowywać kaszę i mąkę w szczelnie zamykanym pojemniku ustawionym w ciemnym i chłodnym miejscu.

 

Mąka gryczana – dobry wybór, ale nie dla każdego

Mąka gryczana jest produktem naturalnie bezglutenowym, a ponadto jest bogata w cenne składniki. Niestety, fit ciasta z jej dodatkiem mają charakterystyczny posmak gryki. Dlatego nie każdemu przypadnie ona go gustu.

Dobra informacja jest jednak taka, że jej właściwości jeśli chodzi o wypieki zbliżone są do tradycyjnej mąki pszennej. Dlatego mąka gryczana, podobnie jak owsiana będzie dobrym rozwiązaniem dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z wypiekami bez mąki pszennej.

Mąka gryczana może być stosowana nie tylko do przygotowywania fit ciasta. Bardzo dobrze sprawdza się również w przypadku bezglutenowych naleśników i pieczywa.

 

Mąka kukurydziana – dobra do kruchych wypieków

Mąka kukurydziana jest dość powszechnie stosowanym produktem, ponieważ w przeciwieństwie do mąki z teff, kasztanowej czy mąki z amarantusa łatwo dostać ją w większości sklepów. Jest bardzo miałka, posiada żółty kolor i delikatny orzechowy posmak.

Stanowi dobry dodatek do kruchych wypieków, ciast ucieranych, a także naleśników. Warto wymieszać ją z inną mąką, ponieważ zbyt duża ilości mąki kukurydzianej daje uczucie „ziarnistości” w wypiekach.

 

Mąka ryżowa – neutralna w smaku

Mąka ryżowa, w przeciwieństwie do mąki gryczanej czy mąk wytwarzanych na bazie orzechów, posiada bardzo neutralny smak. Dlatego dobrze komponuje się z różnymi składnikami, a jej smak nie jest wyczuwalny.

Chociaż ma dobre właściwości sklejające to wymaga połączenia z innymi mąkami o takich cechach, np. z mąką ziemniaczaną, kukurydzianą lub mąką z tapioki.

 

tort czekoladowy

 

Jakie są ogólne zasady stosowania mąk do fit ciasta?

Zanim zaczniemy przygotowywać fit ciasta na bazie zamienników mąki pszennej, warto poznać kilka podstawowych zasad. Ich stosowanie uchroni nas przed marnowaniem jedzenia na skutek nieudanych wypieków i rezygnacją z wielu cennych produktów. Warto próbować, eksperymentować i szukać swojej mieszanki idealnej.

  • Fit ciasta na bazie mąki bezglutenowej mocniej przywierają do rąk i kuchennych sprzętów.
  • Jeśli w przepisie pojawia się niewielka ilość tradycyjnej mąki (maksymalnie 30 g), możemy całkowicie zastąpić ją inną mąką. Jeśli natomiast ilość ta jest większa musimy przygotować odpowiednią mieszankę.
  • W celu nadania wypiekom odpowiedniej struktury, możemy dodać do nich wybrany składnik żelujący, np. siemię lniane, nasiona chia czy gumę guar. Jeśli ciasto jest suche można nadać mu wilgotności dodając jajko.
  • Fit ciasta w wersji bezglutenowej nie są tak wyrośnięte i puszyste jak tradycyjne wypieki. Dlatego, aby uzyskać lepszy efekt wizualny warto wybierać do ich pieczenia mniejsze formy.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki sprawią, że Wasze fit ciasta będą idealne! Myślę, że warto szukać zamienników mąki pszennej, ponieważ są one bardziej wartościowe jeśli chodzi o zawartość cennych składników. Ponadto są dobrym rozwiązaniem dla osób na diecie bezglutenowej, które nie chcą rezygnować z pieczenia.

 

Sprawdź jak mogę Ci pomóc

 

 

 

 

 

Kobieca Strona Dietetyki

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments