fbpx

Świąteczne zalecenia żywieniowe w endometriozie

Udostępnij ten post

Świąteczne zalecenia żywieniowe w endometriozie

Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami, więc jest to dobra pora, aby przyjrzeć się jak wyglądają świąteczne zalecenia żywieniowe w endometriozie. Bez obaw, nie mam zamiaru zakazywać Wam jedzenia wszystkich świątecznych potraw 🙂 Moim celem jest pokazanie Wam, jak można skomponować pyszne i świąteczne dania zgodne z zaleceniami żywieniowymi w endometriozie. Podpowiem Wam, po jakie produkty warto sięgać, a których lepiej unikać podczas komponowania menu na świąteczny stół.

Co mówią świąteczne zalecenia żywieniowe na temat przypraw?

W zeszłym roku napisałam artykuł na temat świątecznej diety w endometriozie. Omówiłam tam zagadnienia dotyczące spożywania ryb, olejów i warzyw. Dlatego w tym roku chciałabym się skupić na pozostałych produktach. Zacznijmy od przypraw, ponieważ uważam, że są one często niesłusznie pomijane…

Według Dietary Inflmmatory Index wiele z przypraw posiada silne właściwości przeciwzapalne. Dlatego myślę, że świąteczne zalecenia żywieniowe w endometriozie powinny uwzględnić ten fakt.

Najsilniejsze właściwości przeciwzapalne wykazuje:

  • tymianek
  • oregano
  • kurkuma
  • imbir
  • pieprz

Do czego dodawać poszczególne przyprawy? Poniżej kilka propozycji.

  • Tymianek możesz dodać do: pieczonej ryby i mięsa drobiowego, nasion roślin strączkowych (sprawdź jak przygotować strączki)
  • Oregano możesz dodać do: sałatki, pełnoziarnistej tarty z pomidorami, warzyw (przede wszystkim pomidorów, ale i bakłażana, cukinii, papryki, cebuli)
  • Kurkumę możesz dodać do: samodzielnie przygotowanej musztardy, której nada ładnego żółtego koloru, ryżu, tzw. „złotego mleka” (które możesz przygotować również na bazie napoju roślinnego jeśli eliminujesz laktozę), past warzywnych
  • Imbir możesz dodać do: herbaty, fit deserów

O pieprzu już nie piszę bo jest on powszechnie stosowany w naszej kuchni 🙂

[su_button url=”https://kobiecastronadietetyki.pl/dieta-w-ciazy-podczas-starania-sie-dziecko/sklep/” target=”blank” background=”#c8689c”]Zamów przeciwzapalną dietę w endometriozie[/su_button]

zboża

KASZE na świątecznym stole

Kasze zajmują również bardzo ważne miejsce w diecie w endometriozie. Są dla nas źródłem węglowodanów złożonych, błonnika pokarmowego (na który warto zwrócić uwagę również po Świętach, ponieważ pomaga, m.in. utrzymać prawidłową masę ciała), witamin z grupy B, cynku i żelaza.

Wybór kasz jest bardzo duży, dlatego przygotowałam dla Was krótką listę z podziałem na składniki, które mogą Was najbardziej interesować. Wiem, że część z Was eliminuje gluten z diety. W związku z tym przygotowałam dla Was zestawienie kasz z podziałem na te zawierające gluten i bezglutenowe.

Kasze najbogatsze w białko (wartość podana na 100 g produktu) – warto zwrócić na nie uwagę jeśli stosujecie dietę wegetariańską lub wegańską

  • Bez glutenu:
  • gryczana niepalona, tzw. biała (13,2 g)
  • gryczana palona (12,6 g)
  • Pozostałe
  • orkiszowa (14,6 g)
  • bulgur (12,3 g)

 

Kasze najbogatsze w żelazo (wartość podana na 100 g produktu) – oprócz wegetarianek i weganek na kasze z dużą zawartością żelaza powinny zwrócić uwagę te z Was, które cierpią na anemię, planują ciążę czy zmagają się ze zmęczeniem i nadmiernie wypadającymi włosami

  • Bez glutenu
  • jaglana (4,8 mg)
  • gryczana (2,8 mg)
  • Pozostałe
  • orkiszowa (4,4 mg)
  • bulgur (2,5 mg)

 

Kasze najbogatsze w MAGNEZ (wartość podana na 100 g produktu) – jest to pierwiastek, który posiada właściwości przeciwzapalne, a oprócz tego pomaga w walce ze zmęczeniem, nerwowością i depresją

  • Bez glutenu
  • gryczana niepalona tzw. biała (231 mg)
  • gryczana palona (218 mg)
  • Pozostałe
  • bulgur (164 mg)
  • orkiszowa (136 mg)

Podsumowując powyższe zestawienie, najbardziej polecane będzie włączenie do menu świątecznego kaszy gryczanej niepalonej, palonej, orkiszowej lub kaszy bulgur.

ryba w zieleninie

Świąteczne dania na bazie RYB

Świąteczne dania w dużej mierze składają się z ryb. Dobra informacja jest taka, że spożywanie ryb jest jak najbardziej wskazane w endometriozie. Wynika to z tego, że są one głównym źródłem kwasów tłuszczowych EPA i DHA, które należą do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3.

Zalecenia żywieniowe w endometriozie mówią o tym, że należy włączyć je do diety ze względu na ich silne właściwości przeciwzapalne (sprawdź jakie jeszcze składniki powinny znaleźć się w diecie przeciwzapalnej). Ze względu na takie właściwości, wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które znajdziemy w rybach mogą pomóc nam w walce z dolegliwościami bólowymi w endometriozie.

Ryby zajmują bardzo ważne miejsce w diecie przeciwzapalnej, która jest zalecana w endometriozie. Należy jednak pamiętać o tym, że nie każda ryba będzie służyła naszemu zdrowiu. Wszystkie informacje dotyczące wyboru ryb na świąteczny stół znajdziecie w moim artykule dotyczącym świątecznej diety w endometriozie, który napisałam w zeszłym roku.

[su_button url=”https://kobiecastronadietetyki.pl/dieta-w-ciazy-podczas-starania-sie-dziecko/sklep/” target=”blank” background=”#c8689c”]Zamów przeciwzapalną dietę w endometriozie[/su_button]

Świąteczne zalecenia żywieniowe w endometriozie – PODSUMOWANIE

W Święta pozwalamy sobie na pewne odstępstwa żywieniowe. Jeśli robimy to „z głową” i po Świętach wracamy do zdrowych nawyków żywieniowych to nie ma w tym nic złego. Jednak poszukiwanie zdrowszych zamienników na świątecznym stole wyjdzie nam tylko na dobre. Nie oznacza to, że nasze świąteczne dania będą mdłe i niesmaczne. Wręcz przeciwnie – odpowiednie skomponowanie potraw świątecznych pozwoli nam na zachowanie smaku, a jednocześnie zagwarantuje lepsze samopoczucie. Dlatego pamiętajmy, że cennymi produktami w świątecznym menu będą warzywa, kasze, przyprawy o właściwościach przeciwzapalnych czy ryby o dużej zawartości kwasów omega-3.


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się we wpisie:

  • Cavicchia PP, Steck SE, Hurley TG, et al. A new dietary inflammatory index predicts interval
    changes in high-sensitivity c-reactive protein. J Nutr. 2009;

 

  • Missmer SA, Chavarro JE, Malspeis S, et al. „A prospective study of dietary fat consumption and endometriosis risk.” Hum Reprod. 2010;25:1528-35.
  • Parazzini F, Chiaffarino F, Surace M, et al. „Selected food intake and risk of endometriosis”. Hum Reprod 19, 1755–1759.

 

Zobacz jeszcze

zioła na endometriozę
Przepisy

Zioła na endometriozę nie działają?

Dieta przeciwzapalna, świadomy oddech, trening uważności, low pressure fitness – wspomagają farmakologiczne i operacyjne leczenie endometriozy. Z reguły nikt nie zaprzecza, że są pomocne i

Zapisz się do newslettera