in Dieta płodności

Przeciwzapalne właściwości poparte naukowo – Dietary Inflammatory Index

at
przeciwzapalne-wlasciwosci-indeks

Przeciwzapalne właściwości poparte naukowo – Dietary Inflammatory Index

Przeciwzapalne właściwości produktów to główny temat wokół którego skupiamy się mówiąc o diecie przeciwzapalnej. Jednak skąd tak naprawdę wiemy, które z produktów je posiadają? Odpowiedzią na to niezwykle ważne pytanie jest Dietary Inflammatory Index opracowany na podstawie wyników badań naukowych.

Co to właściwie oznacza, że produkt ma przeciwzapalne właściwości?

Termin „przeciwzapalne właściwości” pojawia się bardzo często i z pewnością dobrze go znacie jeśli zmagacie się, np. z endometriozą czy Hashimoto. Jednak co tak właściwie mamy na myśli mówiąc, że jakiś produkt działa przeciwzapalnie?

Wytłumaczę to w dużym skrócie, ponieważ pewnie część z Was nie ma czasu czy ochoty wchodzić w zakamarki niełatwej immunologii. W naszym organizmie krążą związki, które podsycają proces zapalny. Na krótką metę stanowi on barierę ochronną lecz jeśli nabiera przewlekłego charakteru zaczyna działać w drugą stronę, czyli na naszą niekorzyść.

Do czynników prozapalnych zaliczamy, m.in.:

  • IL-1β,
  • IL-6,
  • TNF-α
  • CRP

Ich przeciwieństwo stanowią czynniki o działaniu przeciwzapalnych, do których należą, m.in.:

  • IL-4
  • IL-10

Podsumowując, jeśli dany produkt zawiera składniki, które zmniejszają wydzielanie czynników prozapalnych, a zwiększają tych przeciwzapalnych mówimy o nim, że posiada przeciwzapalne właściwości.

niebieskie rękawiczki probówka

Czym jest Dietary Inflammatory Index?

Dietary Inflammatory Index to wskaźnik, który klasyfikuje składniki odżywcze i bioaktywne, a także produkty na prozapalne, przeciwzapalne lub takie, które nie mają wpływu na stan zapalny. Jest to wskaźnik opracowany na podstawie wyników badań naukowych.

Pierwsze próby opracowania tego wskaźnika miały miejsce w 2009 roku. Na szczęście na tym się nie skończyło dlatego dzisiaj mogę Wam opisać ulepszoną wersję Dietary Inflammatory Index, który to:

  • został opracowany na podstawie wyników badań naukowych opublikowanych w bazie PubMed od stycznia 2008 do grudnia 2010 roku
  • klasyfikuje żywność na pro- i przeciwzapalną na podstawie jej wpływu na produkcję czynników pro- i przeciwzapalnych, takich jak IL-1β, IL-4, IL-6, IL-10, TNF-α i CRP
  • obejmuje 45 „food parametrs”, czyli całe produkty, składniki odżywcze oraz składniki bioaktywne

Teorię mamy już opanowaną, więc pora przejść do praktyki i zapoznać się z listą produktów, składników odżywczych i bioaktywnych o właściwościach pro- i przeciwzapalnych. Zanim ją Wam przedstawię muszę wytłumaczyć jeszcze sposób punktacji. Nie jest on skomplikowany – każdy produkt o właściwościach prozapalnych otrzymał „+1” o przeciwzapalnych „-1”, a ten który nie miał wpływu na proces zapalny „0”.

Zamawiam jesienny jadłospis przeciwzapalny

Co posiada właściwości prozapalne?

Zacznijmy może od tych mniej przyjemnych wiadomości i sprawdźmy, co posiada właściwości prozapalne.

Produkty/składniki odżywcze/składniki bioaktywne o właściwościach PROZAPALNYCH

  • nasycone kwasy tłuszczowe (0,373)
  • całkowita ilość tłuszczu (0,298)
  • kwasy tłuszczowe trans (0,229)
  • cholesterol (0,110)
  • ilość energii – kcal (0,180)

Jak wynika z powyżej przedstawionej klasyfikacji to nasycone kwasy tłuszczowe posiadają najsilniejsze właściwości prozapalne. Nie bez znaczenia pozostaje również kaloryczność jadłospisu. Nadmierna ilość energii, która prowadzi do nadwagi i otyłości również działa prozapalnie.

Pamiętajcie, że ilość tkanki tłuszczowej w organizmie to nie tylko kwestia estetyczna. Jest to miejsce, gdzie produkowane są czynniki prozapalne oraz hormony, które mogą zaburzać gospodarkę hormonalną.

laski cynamonu

Co posiada przeciwzapalne właściwości?

Przyszedł czas na to, aby przyjrzeć się, które z produktów, składników odżywczych i bioaktywnych posiadają przeciwzapalne właściwości.

Produkty/składniki odżywcze/składniki bioaktywne o właściwościach PRZECIWZAPALNYCH

  • witamina B3 (–1,000)
  • tymianek, oregano (–1,000)
  • kurkuma (–0,785)
  • błonnik pokarmowy (–0,663)
  • flawony (–0,616)
  • izoflawony (–0,593)
  • beta-karoten (–0,584)
  • czarna i zielona herbata (–0,536)
  • magnez (–0,484)
  • imbir (–0,453)
  • witamina D (–0,446)
  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 (–0,436)
  • witamina C (–0,424)
  • witamina E –0,419
  • czosnek (–0,412)
  • witamina A (–0,401)
  • witamina B6 (–0,365)
  • cynk (–0,313)

Inne produkty, które posiadają przeciwzapalne właściwości to pieprz czarny, rozmaryn, inne polifenole, witamina B1 i B2, selen, szafran, a także foliany (przeczytaj więcej na temat folianów w diecie przed ciążą).

Myślę, że ciekawym wnioskiem jaki nasuwa się po przeanalizowaniu powyższej listy jest fakt, że bardzo ważną rolę w naszej diecie odgrywają również przyprawy (które oprócz właściwości przeciwzapalnych posiadają również działanie antycukrzycowe).

Podsumowanie

Podsumujmy sobie co wynika z przedstawionych powyżej danych. Po pierwsze w diecie przeciwzapalnej zwracamy uwagę na jakość tłuszczu. Nie zapominamy też o odpowiedniej kaloryczności jadłospisu. Po drugie, oprócz składników dobrze znanych ze swoich przeciwzapalnych właściwości (np. kwasy omega-3, witamina C) powinniśmy pamiętać o mniej oczywistych produktach i składnikach przeciwzapalnych, takich jak przyprawy, wybrane witaminy z grupy B czy magnez.

Myślę, że Dietary Inflammatory Index zasługuje na uwagę jako wskaźnik opracowany na podstawie badań naukowych. Dlatego przy bilansowaniu diet przeciwzapalnych dla Was kieruję się tym właśnie wskaźnikiem (w sklepie dostępna jest już jesienna dieta przeciwzapalna pełna sezonowych produktów!).


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się we wpisie:

  • Cavicchia PP, Steck SE, Hurley TG, et al. A new dietary inflammatory index predicts interval
    changes in high-sensitivity c-reactive protein. J Nutr. 2009;
  • Ockene IS, Chiriboga DE, Stanek EJ 3rd, et al. Seasonal variation in serum cholesterol levels:
    treatment implications and possible mechanisms. Arch Intern Med. 2004; 164:863–870.
  • Shivappa N, Steck SE, Hurley TG, Hussey JR, Hébert JR, Hébert1,2, Designing and developing a literature-derived, population-based dietary inflammatory index, Public Health Nutr. 2014 August ; 17(8): 1689–1696.

Share:

Kobieca Strona Dietetyki

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *