in Zdrowe odżywianie w ciąży

Dolegliwości ciążowe przy świątecznym stole

at
dolegliwosci-ciazowe-swiateczny-stol

Dolegliwości ciążowe przy świątecznym stole

Dolegliwości ciążowe nie wybierają dnia, ani godziny. Nie przeszkadza im fakt, że chcemy w spokoju spędzić Święta. Dlatego już teraz warto wiedzieć, co zrobić, gdy dopadną nas również przy świątecznym stole!

 

Co zrobić, aby dolegliwości ciążowe nie popsuły magii Świąt?

Przyjrzyjmy się kilku najczęstszym dolegliwościom ciążowym, aby odpowiedzieć na pytanie o to co zrobić, aby nie popsuły nam magii Świąt…

Zgaga ciążowa

Zgaga to jedna z najczęstszych dolegliwości ciążowych, która może odebrać nam radość z delektowania się świątecznymi potrawami. Jeśli jest ona również Waszym problemem to koniecznie zapoznajcie się ze wskazówkami, które zamieściłam poniżej.

Zgaga ciążowa – świąteczne zalecenia:

  • przygotuj potrawy świąteczne w formie gotowanej, duszonej bez wcześniejszego obsmażania lub pieczonej bez dodatku tłuszczu
  • wszystkie świąteczne zupy zrób na wywarach WARZYWNYCH
  • wyklucz lub ogranicz ilość cebuli i czosnku w świątecznych potraw
  • unikaj tradycyjnej sałatki jarzynowej i innych potraw z dodatkiem majonezu (można zastąpić go jogurtem)
  • zrezygnuj z ostrych przypraw, a także mocno słonych potraw (uważaj również na produkty, które zawierają sporo tzw. ukrytej soli, np. sery topione, gotowe mieszanki przypraw, kostki rosołowe, kiełbasy, wędliny sklepowe)
  • wybieraj owoce inne niż cytrusowe (przy zgadze dobrze sprawdzają się, np. banany)
  • unikaj napojów gazowanych, kawy kakao, ale także herbaty z mięty
  • wypij około 15 minut przed posiłkiem napar przygotowany z nasion siemienia lnianego (który jako doskonałe źródło kwasów omega-3 wzmocni również Twoją odporność i uchroni przed przeziębieniem w ciąży)

Przy zgadze w ciąży bardzo ważne jest również to, aby nie przyjmować pozycji leżącej zaraz po jedzeniu. Jeśli poczujecie niepohamowaną chęć drzemki to zadbajcie, aby Wasza głowa była lekko uniesiona na poduszce.

Sprawdź moją ofertę dla przyszłych mam

Ciążowe nudności

Jeden z czarnych scenariuszów może wyglądać tak, że świąteczny stół ugina się od Waszych ulubionych dań, a Wy walczycie z ciążowymi nudnościami…Na szczęście jest na nie kilka sprawdzonych sposobów.

Mdłości w ciąży – świąteczne zalecenia:

  • jedz, mniej a częściej – siedząc przy świątecznym stole próbuj dań po trochu i rób sobie przerwy na rozmowy, planszówki, prezenty itp., ponieważ uczucie pełnego żołądka może nasilać mdłości
  • wypij napar z imbiru, który łagodzi mdłości (uważaj jednak jeśli masz jednocześnie zgagę ciążową)
  • w momencie, gdy dopadną Cię ciążowe mdłości sięgnij po tzw. suche przekąski, np. migdały, chrupie pieczywo, grzanki

Wzdęcia w ciąży

Wzdęcia równie skutecznie co zgaga ciążowa i mdłości mogą popsuć nam magię Świąt. Co zrobić, aby tak się nie stało?

Wzdęcia w ciąży – świąteczne zalecenia:

  • jedz, mniej a częściej – siedząc przy świątecznym stole próbuj dań po trochu i rób sobie przerwy na rozmowy, planszówki, prezenty itp.
  • jedz dokładnie, przeżuwaj powoli
  • uważaj na dania świąteczne na bazie wzdymających produktów, takich jak groch, fasola, kapusta, cebula, brokuły, brukselka, kalafior, kalarepa, por, czosnek
  • unikaj produktów tłustych i smażonych, postaw na dania gotowane, duszone bez wcześniejszego obsmażania lub pieczone bez tłuszczu
  • unikaj napojów gazowanych

Zaparcia w ciąży

Podczas Świąt jemy inaczej niż na co dzień dlatego nasz organizm może się zbuntować i zaserwować nam świąteczny „prezent” w postaci ciążowych zaparć…

Zaparcia w ciąży – świąteczne zalecenia:

  • unikaj dań świątecznych na bazie pszenicy, a także tłustych i smażonych
  • wybieraj pieczywo pełnoziarniste
  • unikaj produktów zapierających, takich jak ryż biały, banany, kakao, a także pszennych (patrz punkt 1.)
  • wybieraj dania świąteczne z dodatkiem warzyw (najlepiej surowych), owoców, nasion i pestek, kasz, ryżu brązowego
  • pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu (podstawowym płynem powinna być woda)

Mam nadzieję, że dzięki powyższym wskazówkom będziecie mogły bez problemu cieszyć się magią nadchodzących Świąt! 🙂

Sprawdź moją ofertę dla przyszłych mam


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się w artykule:

  • Salomon A, Salomon Ł, Regulska-Ilow B i wsp., Choroba refluksowa przełyku (GERD) – znaczenie postępowania niefarmakologicznego, Gastroenterologia Polska 2012; 19 (4): 171-17
  • Świątkowska D. 2013. Poradnik żywienia kobiet w ciąży. Instytut Matki i Dziecka Klinika Położnictwa i Ginekologii, Warszawa.
  • Tylec-Osóbka, E., Wojtuń, S., Gil, J., 2012. Podstawowe zasady postępowania w przebiegu chorób układu pokarmowego u kobiet w ciąży. Pediatria i Medycyna Rodzinna, 8, 4, 315-323.
  • Wendołowicz, A., Stefańska, E., Ostrowska, L., 2014. Żywienie kobiet w okresie ciąży. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20, 3, 341-345
  • Włodarek D, Lange E. Dieta w wybranych schorzeniach przewodu pokarmowego. W: Bujko J, red. Podstawy dietetyki. Warszawa: Wydawnictwo SGGW; 2006. p.65 -69

 

Kobieca Strona Dietetyki

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x