in Dieta płodności

Kolacja walentynkowa – polecane afrodyzjaki

at
kolacja-walentynkowa-afrodyzjaki-polecane-dietetyk

KOLACJA WALENTYNKOWA – POLECANE AFRODYZJAKI

Kolacja walentynkowa zbliża się wielkimi krokami. W związku z tym pewnie niejeden z moich pacjentów zastanawia się co zrobić na kolację dla swojej drugiej połówki. A może by tak połączyć przyjemne z pożytecznym i zaserwować jakieś smaczne i zdrowe afrodyzjaki?
W moim walentynkowym artykule chciałabym przedstawić Wam przykłady, tzw. „żywności afrodyzyjnej”. Jej właściwości wykorzystywane są od tysięcy lat. Tak naprawdę jest sporo produktów, które możemy zaliczyć do tego romantycznego grona. Jednak ja wybrałam 6 przykładów, które moim zdaniem są ciekawe również ze względu na wartość odżywczą. Podpowiem Wam co zrobić by kolacja walentynkowa była nie tylko pełna miłości i namiętności, ale i zdrowia!

Kolacja walentynkowa – co podać by rozbudzić płomień namiętności, a ugasić choroby?

Do Walentynek pozostało już niewiele czasu, więc zacznę bez przydługich wstępów. Domyślam się, że będziecie jeszcze musieli skoczyć na zakupy dlatego przechodzę już do rzeczy. Poniżej przedstawiam Wam afrodyzjaki, które według dietetyka powinna zawierać Wasza kolacja walentynkowa!

Ananas

Ananas ze względu na swój przepiękny (wg mnie) wygląd może być nie tylko ciekawą ozdobą na walentynkowy stół. Nawet jeśli potraktujecie go jako element dekoracyjny to myślę, że mimo wszystko warto go potem zjeść. Świeży ananas (bo nie proponuję Wam tego z puszki lub kandyzowanego) jest również jednym z najbardziej aromatycznych owoców egzotycznych. Nie bez powodu jego nazwa pochodzi od indyjskiego słowa „nana” – zapach.

Dlaczego jest to afrodyzjak, który powinna zawierać dietetyczna kolacja walentynkowa?

  • Jest bogatym źródłem witaminy C przez co pomaga walczyć ze stanem zapalnym (przeczytaj mój artykuł na temat witaminy C w diecie przeciwzapalnej). Oprócz tego witamina C jest niezbędna do syntezy kolagenu przez co korzystnie wpływa na stan naszych włosów i skóry.
  • Jako dobre źródło błonnika pokarmowego usprawnia pracę jelit przeciwdziałając zaparciom, a także sprawia, że uczucie sytości pozostaje z nami na dłużej przez co łatwiej nam zachować szczupłą sylwetkę (przeczytaj mój artykuł na temat odchudzania bez efektu jojo).
  • Wzbogaca nasz jadłospis w potas dzięki czemu dba o sprawne funkcjonowanie serca i mięśni szkieletowych, a także pomaga zapobiegać nadciśnieniu i obrzękom.

Imbir

Imbir to produkt, który szczególnie chętnie wykorzystujemy w sezonie jesienno-zimowym. Wynika to z tego, że ma on silne właściwości przeciwzapalne. Dzięki temu w skuteczny sposób pomaga nam wzmacniać odporność i walczyć z przeziębieniem (przeczytaj mój artykuł na temat bezpiecznych sposobów walki z przeziębieniem w ciąży).

Oprócz tego imbir to znany od lat afrodyzjak. Jego romantyczne właściwości wykorzystywane są w Chinach już od trzech tysięcy lat! Jednak biorąc pod uwagę szereg zalet jakie niesie za sobą spożywanie imbiru warto by pojawiał się on w naszym menu nie tylko podczas kolacji walentynkowej!

Dlaczego jest to afrodyzjak, który powinna zawierać dietetyczna kolacja walentynkowa?

  • Wykazuje silne właściwości przeciwzapalne. Dzięki temu nie tylko pomaga w walce z przeziębieniem, ale i wspomaga leczenie wielu chorób, m.in. endometriozy, PCOS, Hashimoto.
  • Wykazuje właściwości antybakteryjne.
  • Obniża ryzyko zachorowania na raka jajników, prostaty, piersi, trzustki i jelita grubego.
  • Korzystnie wpływa na profil lipidowy przez co chroni nas przed rozwojem chorób układu sercowo-naczyniowego.
  • Pomaga przy problemach ze strony układu pokarmowego: nudnościach i wymiotach (przeczytaj mój artykuł na temat łagodzenia nudności w ciąży), chorobie wrzodowej żołądka oraz niestrawności.

4 przyprawy-afrodyzjaki : kardamon, gorczyca, jałowiec, szafran

Dobra kolacja walentynkowa nie może odbyć się bez odpowiednich przypraw. Najlepiej jeśli będą to te z nich, które świetnie sprawdzają się jako naturalne afrodyzjaki. Zaliczamy do nich kardamon, gorczycę, jałowiec oraz szafran.

Dlaczego jest to afrodyzjak, który powinna zawierać dietetyczna kolacja walentynkowa?

  • Kardamon – niestety jest to przyprawa, które mogę polecić tylko moim pacjentkom, które starają się o dziecko. W ciąży jest ona przeciwwskazana. Natomiast dla tych, którzy mogą ją spożywać polecam kardamon ze względu na to, że zwiększa odporność, pobudza wydzielanie enzymów trawiennych, a także przeciwdziała stanom depresyjnym.
  • Gorczyca – wykazuje właściwości antybakteryjne przez co świetnie sprawdzi się w sezonie jesienno-zimowym. Oprócz tego może obniżać ryzyko zachorowania na raka płuc, żołądka czy okrężnicy. Gorczyca to idealny dodatek do kolacji walentynkowej, ponieważ zawiera związki, które usprawniają procesy trawienne.
  • Jałowiec – jego właściwości lecznicze wykorzystywane były już od czasów prehistorycznych! Zawiera on związki, które działają rozgrzewająco. Oprócz tego wzmacnia naszą odporność i jest szczególnie wskazany przy infekcjach dróg moczowych.
  • Szafran – to jedna z najdroższych przypraw świata. Wobec tego jeśli dodacie ją do Waszej kolacji walentynkowej niewątpliwie nabierze ona bardziej ekskluzywnego charakteru. Szafran pomaga nam nie tylko w stworzeniu odpowiedniej atmosfery, ale jest również pomocny w regulowaniu ciśnienia tętniczego krwi, a także pomaga łagodzić depresję i zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS).

Kolacja walentynkowa – podsumowanie

Mam nadzieję, że z przedstawionych przeze mnie propozycji wybierzecie coś, co sprawi, że Wasza kolacja Walentynkowa będzie zarówno romantyczna, smaczna, jak i zdrowa.


Wybrane źródła naukowe z których pochodzą informacje zawarte w artykule:

  • Kudełka W., Kosowska A., Składniki przypraw i ziół przyprawowych determinujące ich funkcjonalne właściwości oraz ich rola w żywieniu człowieka i zapobieganiu chorobom, „Zeszyty Naukowe” 2008, 781, 83–111.
  • Ling H. i wsp.:, 6-Shogaol, an active constituent of ginger, inhibits breast cancer cell invasion by reducing matrix metalloproteinase-9 expression via blockade of nuclear factor-κB activation., British Journal of Pharmacology 2010
  • Mashhadi N. S. i wsp.: Anti-Oxidative and Anti-Inflammatory Effects of Ginger in Health and Physical Activity: Review of Current Evidence., International Journal of Preventive Medicine 2013
  • Pourmasoumi M. i wsp.: The effect of ginger supplementation on lipid profile: A systematic review and meta-analysis of clinical trials., Phytomedicine 2018
  • Sebiomo A. i wsp.: Comparative studies of antibacterial effect of some antibiotics and ginger (Zingiber officinale) on two pathogenic bacteria., Department of Biological Sciences, Tai Solarin University of Education, Ijagun Ijebu-Ode Ogun State, Nigeria 2011

Kobieca Strona Dietetyki

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *