in Będę Mamą!

Jak dbać o cerę w ciąży w naturalny sposób?

at
jak-dbac-o-cere-w-ciazy-naturalnie

JAK DBAĆ O CERĘ W CIĄŻY W NATURALNY SPOSÓB?

Wszystkie chcemy wyglądać pięknie i olśniewająco. Mam wrażenie, że w ciąży zależy nam na tym jeszcze bardziej. Uwielbiamy, gdy ktoś mówi nam, że kwitniemy dlatego niejednokrotnie poszukujemy odpowiedzi na pytanie – jak dbać o cerę w ciąży?

W tym artykule chciałabym pokazać Wam, jak dbać o twarz w najbardziej naturalny sposób, czyli za pomocą odpowiednio skomponowanego jadłospisu. Niejedna z Was z pewnością przemierza drogerie w poszukiwaniu najlepszych kosmetyków do pielęgnacji twarzy, tymczasem warto skupić się również na odżywianiu skóry „od środka”, czyli za pomocą żywności.

Pielęgnacja skóry trądzikowej

Zacznijmy od tego, jak pielęgnować skórę trądzikową. Nawet jeśli wcześniej trądzik był Wam obcy może zdarzyć się tak, że podczas ciąży będziecie zmagać się ze zmianami trądzikowymi. Wszystkiemu winne są szalejące w naszym organizmie hormony.

Wobec tego zastanówmy się jak powinna wyglądać pielęgnacja skóry trądzikowej za pomocą żywności. Należy trzymać się kilku zasad, które podaję poniżej.

Ogranicz (a najlepiej wyeliminuj) produkty o wysokim indeksie glikemicznym (m.in. słodycze, słodkie napoje gazowane, napoje owocowe, słone przekąski, pieczywo pszenne, wyroby z ciasta francuskiego, ryż biały, kandyzowane owoce). Indeks glikemiczny konkretnych produktów możesz obniżyć również poprzez ich właściwą obróbkę. Pisałam o tym w moim artykule o tym, jak obniżyć indeks glikemiczny produktów.

Wzbogać swój jadłospis w produkty bogate w: kwasy omega-3 (m.in. łosoś, makrela, sardynki, śledź, olej lniany, orzechy włoskie), selen i cynk (m.in. pestki dyni, nasiona słonecznika, orzechy brazylijskie), witaminę A, E oraz B12 (m.in. jajka, tłuste ryby morskie, nasiona słonecznika)

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak dbać o cerę trądzikową zachęcam do przeczytania mojego artykułu, gdzie pokazuję jak walczyć ze zmianami trądzikowymi.

Pielęgnacja cery naczynkowej

Niestety dla tych z Was, które są posiadaczkami cery naczynkowej mam nie najlepszą wiadomość – rozszerzone naczynka krwionośne to charakterystyczna przypadłość ciążowa. Jednak mam również dobrą wiadomość – można z nimi walczyć za pomocą odpowiednio skomponowanego jadłospisu 🙂

Jak powinna wyglądać pielęgnacja cery naczynkowej? Jeśli jesteś posiadaczką takiej cery powinnaś pamiętać o:

  • unikaniu ostrych przypraw (m.in. papryczek chili i jalapeno, pieprzu cayenne, chrzanu, musztard, octu)
  • ograniczeniu spożycia kawy oraz produktów, które zawierają kofeinę
  • wzbogaceniu jadłospisu w produkty bogate w witaminę C, witaminę E, beta-karoten, witaminę K, witaminę B3 oraz rutynę

Przyjrzyjmy się teraz, które z produktów lądujących na naszym talerzu są bogatym źródłem wspomnianych wyżej składników o działaniu pozytywnym. Bez ich obecności w jadłospisie pielęgnacja cery naczynkowej będzie znacznie mniej skuteczna.

Wybrane źródła witaminy C:

  • natka pietruszki
  • papryka
  • kapusta
  • brukselka
  • brokuły
  • owoce cytrusowe
  • jabłka
  • gujawa
  • maliny
  • truskawki

Wybrane źródła witaminy E:

  • olej rzepakowy tłoczony na zimno
  • orzechy laskowe
  • olej z pestek winogron
  • nasiona słonecznika
  • pestki dyni
  • migdały
  • oliwa z oliwek
  • orzechy pistacjowe
  • otręby pszenne

Wybrane źródła beta-karotenu:

  • marchew
  • bataty
  • dynia
  • natka pietruszki
  • jarmuż
  • sałata rzymska
  • szpinak
  • boćwina
  • papryka
  • pomidory

Wybrane źródła witaminy K:

  • brokuły
  • jarmuż
  • szpinak
  • sałata
  • szpinak
  • brukselka
  • kapusta
  • kalafior

Wybrane źródła witaminy B3:

  • mięso z indyka
  • otręby pszenne
  • nasiona chia
  • makrela
  • łosoś
  • ryż czerwony (zobacz mój przepis na sałatkę z ryżem czerwonym)
  • nasiona sezamu
  • nasiona słonecznika

Wybrane źródła rutyny:

  • jabłka
  • wiśnie
  • winogrona
  • śliwki
  • owoce cytrusowe (musicie jednak pamiętać, że z owoców cytrusowych należy zrezygnować jeśli zmagacie się ze zgagą w ciąży)
  • pomidory
  • marchew
  • bataty

Jak same widzicie jest sporo produktów, które mogą pomóc w pielęgnacji cery naczynkowej. Myślę, że każda z Was znajdzie wśród nich swoich faworytów 🙂 Jeśli chcecie otrzymać rozszerzoną listę produktów pomocnych w pielęgnacji cery naczynkowej wraz ze wskazówkami jak je kupować i przyrządzać możecie zamówić indywidualnie dobrane zalecenia żywieniowe.

Jak dbać o skórę suchą?

Pewnie niejedna z Was, szczególnie w sezonie grzewczym zmaga się z problemem suchej skóry. W jej nawilżeniu mogą pomóc nie tylko kremy nawilżające. O właściwe nawilżenie twarzy możemy zadbać również za pomocą żywności.

Jakie produkty pomogą nam w nawilżeniu skóry od środka?

Bogate w kwasy omega-3

Zaliczamy do nich, m.in. tłuste ryby morskie (makrelę, łososia, śledzia, sardynki), orzechy włoskie, olej lniany, nasiona chia, siemię lniane. Niedobór kwasów omega-3 może prowadzić do nadmiernego wysuszenia skóry.

Bogate w witaminę E

Należą do nich, m.in. orzechy laskowe, migdały, pestki dyni, olej rzepakowy tłoczony na zimno, oliwa z oliwek. Witamina E jest ważna dla nawilżenia skóry, ponieważ chroni kwasy omega-3 przed utlenianiem. Oprócz tego świetnie współgra z witaminą C. Jest ona niezbędna do produkcji kolagenu dbającego o właściwą elastyczność skóry.

Bogate w witaminę C

Zaliczamy do nich, m.in. brukselkę, paprykę, kapustę, natkę pietruszki, owoce cytrusowe. Witamina C tak jak wspomniałam wyżej jest konieczna do syntezy kolagenu i dlatego dba o odpowiedni poziom elastyczności skóry. Nie można zapomnieć również o tym, że witaminy tej warto szukać, ponieważ naturalnie wspomaga odporność (przeczytaj więcej na temat tego, jak w naturalny sposób walczyć z przeziębieniem w ciąży.

Jak dbać o cerę w ciąży? Na pewno warto pielęgnować twarz nie tylko za pomocą kosmetyków. Nie przeczę jednak, że są one również ważnym elementem pielęgnacji twarzy. Warto jednak zadbać o to by na naszym talerzu pojawiły się „kosmetyki do zjedzenia” 🙂 Oprócz tego, że pomogą w pielęgnacji twarzy w ciąży, przyniosą nam wiele korzyści zdrowotnych.


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się we wpisie:

  • Atanassova M., Bagdassarian V., Journal of ten University of Chemical Technology and Metallurgy, 44, 2, 2009, 201-203.
  • Bem B. Rola wyższych kwasów tłuszczowych w fizjologii skóry. Pol J Cosmetol 2003; 2: 93-101
  • Majewska K., Olender D., Pawełczyk A., Zaprutko T., Żwawiak J., Zaprutko L. 2010. Aktywne kosmetyki wśród produktów spożywczych. Homines Hominibus 6: 65–96, ISSN 1890-3883.
  • Zajdel S., Rutyna zastosowanie w terapii, Lek w Polsce, listopad 2012

Kobieca Strona Dietetyki

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *