in Przepisy

Sałatka z ryżem czerwonym

at
salatka-ryz-czerwony

Sałatka z ryżem czerwonym

Nadal obstaję przy tym, że przepisy w ciąży powinny być zarówno zdrowe, pyszne jak i PROSTE. Przyszła mama nie powinna się przemęczać i „stać przy garach” całymi dniami. Dlatego po raz kolejny chciałabym podzielić się z Wami przepisem na banalne i szybkie w wykonaniu danie. Tym razem będzie to sałatka z…ryżem czerwonym! Co wyróżnia tę sałatkę? Oprócz smaku jest to wysoka zawartość żelaza oraz witaminy C. W związku z tym sałatka świetnie sprawdzi się w profilaktyce i leczeniu anemii ciążowej (przeczytaj artykuł na temat żywienia w anemii ciążowej). Oprócz tego w naturalny sposób wzmocni odporność i pozwoli nam uchronić się przed przeziębieniem w ciąży.


Składniki

 

Składniki na 5 porcji:

  • ryż czerwony (100 g suchego produktu, czyli zazwyczaj pół torebki jeśli kupujecie ryż porcjowany)
  • świeże liście szpinaku (5 garści)
  • oliwki (2 łyżki)
  • ser mozzarella (125 g)
  • pomidory cherry (250 g)
  • oliwa z oliwek/olej rzepakowy/olej lniany (2 łyżki)
  • ulubione przyprawy

Wykonanie

1. Ugotuj ryż.
2. Pokrój ser w kostkę, a pomidory i oliwki przekrój na pół.
3. Szpinak podduś na patelni aż zmięknie.
4. Wymieszaj ryż z pozostałymi składnikami.


Wartość odżywcza

  • Energia: 191 kcal
  • Białko: 0,8 g
  • Tłuszcz: 0,4 g
  • Węglowodany: 17,8 g
  • Błonnik pokarmowy: 2 g
  • WYMIENNIKI WĘGLOWODANOWE: 1,8

garnek z sałatką

Co mogę zyskać?

Sałatka z ryżem czerwonym jest dla osób planujących dziecko dobrym źródłem żelaza, folianów oraz polifenoli. Sprawdzi się też na diecie bezglutenowej, ponieważ nie zawiera glutenu.

 

Sałatka z ryżem czerwonym świetnie sprawdzi się w profilaktyce i leczeniu anemii ciążowej. Oprócz tego, że jest dobrym źródłem żelaza dostarcza przyszłej mamie tak cennych składników, jak wapń, potas, foliany oraz witamina C.


Uwagi dietetyka

  • Jeśli macie problem z kupieniem ryżu czerwonego możecie użyć ryżu brązowego. Pamiętajcie o tym, aby go nie rozgotować, ponieważ zwiększa to jego indeks glikemiczny. Ma to szczególne znaczenie dla tych z Was, które zmagają się z cukrzycą ciążową (przeczytaj więcej na temat sposobów na obniżenie indeksu glikemicznego).
  • Możecie dodać więcej szpinaku, ponieważ jest to bogate źródło folianów oraz żelaza. Ilość, którą podałam to tak naprawdę minimum. Większą ilość szpinaku polecam przede wszystkim mamom z anemią ciążową (przeczytaj więcej na temat diety w anemii ciążowej).
  • Jeśli cierpicie na nadciśnienie tętnicze zrezygnujcie z oliwek i dosalania sałatki (przeczytaj więcej na temat zaleceń żywieniowych przy nadciśnieniu).
  • Jeśli cierpicie na obrzęki podobnie jak w przypadku nadciśnienia zrezygnujcie z oliwek i dosalania sałatki (przeczytaj więcej na temat diety przy obrzękach).

Share:

Kobieca Strona Dietetyki

2 komentarze

  1. Kryspin

    wydaje się ekspresowa:) chętnie spróbuje

    19 . Lut . 2019
    • DietetykNaWalizkach

      Taka właśnie jest 🙂 Smacznego!

      21 . Mar . 2019

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *