fbpx

Dieta płodności dla kobiety z endometriozą

dieta płodności kobieca strona dietetyki

Udostępnij ten post

Endometrioza to jedna z najczęstszych przyczyn niepłodności u kobiet. Co nie oznacza, że Twoje szanse na zajście w ciążę są zerowe. Nie są, ale pamiętaj, że przy takiej chorobie powinnaś włożyć trochę pracy we wsparcie płodności. W tym artykule podpowiem Ci, w jaki sposób zrobić to za pomocą diety? Wyjaśnię, jak w praktyce wygląda dieta płodności przy endometriozie?

Endometrioza – jedna z głównych przyczyn niepłodności u kobiet

Endometrioza nie przekreśla Twoich szans na zajście w ciążę (i nie są to puste słowa, bo najlepszym dowodem na to są moje Pacjentki). Jednak chciałabym, żebyś była świadoma, że endometrioza utrudnia zajście w ciążę. Nie piszę tego, żeby Cię przestraszyć i zniechęcić. Uważam, że należy to wiedzieć, aby zwrócić szczególną uwagę na różne (w tym niefarmakologiczne) metody wsparcia płodności – w tym na dietę dla płodności.

Zanim opowiem Ci, jak wygląda taka dieta, wyjaśnię pokrótce wpływ endometriozy na płodność. Uważa się ją za jedną z głównych przyczyn niepłodności u kobiet, ponieważ:

  • wiąże się ze zmianami w składzie płynu otrzewnowego, które powodują zaburzenia w interakcji komórka jajowa-plemnik;
  • utrudnia implantację zarodka;
  • prowadzi do zaburzeń owulacji;
  • ma niekorzystny wpływ na funkcję endokrynną jajnika;

Ponadto powoduje dyspareunię, czyli ból podczas współżycia. Nie jest to co prawda bezpośrednia przyczyna niepłodności. Jednak tego typu dolegliwości bólowe mogą mieć pośredni wpływ na starania o dziecko.

Dieta płodności jako jedna z niefarmakologicznych metod leczenia niepłodności

Co to znaczy „dieta płodności”? Nie ma oficjalnej definicji, dlatego podam Ci swoją – stworzoną na podstawie analizy badań naukowych oraz doświadczenia w pracy z kobietami, które zmagają się z endometriozą i niepłodnością. Dieta wspierająca płodność w endometriozie zawiera składniki, które:

  • wykazują działanie przeciwzapalne, dzięki czemu łagodzą uogólniony, przewlekły stan zapalny, który utrudnia zapłodnienie;
  • mają właściwości antyoksydacyjne, dzięki którym chronią komórki jajowe przed szkodliwym działaniem wolnych rodników (pomagają zachować ich wysoką jakość i tym samym nie martwić się nadmiernie niską rezerwą jajnikową);
  • nie przyczyniają się do powstawania insulinooporności, która m.in. utrudnia implantację zarodka;
  • zapobiegają hiperchomocysteinemii, która zaburza interakcję komórka jajowa-plemnik i tym samym zmniejsza szansę na ciążę;

Ponadto jest to dieta, która uwzględnia indywidualne zapotrzebowanie na energię, białko, tłuszcze i węglowodany. Dzięki temu nie tylko dostarcza składników potrzebnych m.in. do syntezy hormonów, łagodzenia stanu zapalnego, unormowania stężenia glukozy we krwi, ale i pomaga utrzymać prawidłową masę ciała.

Co ma masa ciała do płodności? Bardzo dużo. Nadwaga czy otyłość „podsyca” stan zapalny i zaburzenia hormonalne, ponieważ tkanka tłuszczowa to miejsce produkcji hormonów i cytokin prozapalnych. Z kolei niedowaga może prowadzić do wtórnego zaniku miesiączki.

Jakie produkty powinna zawierać dieta dla płodności?

Jakie produkty powinna zawierać dieta dla płodności? Oto 8 produktów, na które powinnaś zwrócić szczególną uwagę, jeśli chorujesz na endometriozę i starasz się o dziecko.

  1. Zielone warzywa liściaste (np. rukola, jarmuż, szpinak, sałata masłowa, sałata rzymska): źródło witaminy B9, która zajmuje szczególne miejsce w diecie kobiet planujących dziecko. Dlaczego? Ze względu na profilaktykę wad cewy nerwowej, a także zapobieganie hiperhomocysteinemii utrudniającej zapłodnienie.
  2. Inne warzywa – najlepiej w formie surowej, ewentualnie krótko gotowane. Ze szczególnym uwzględnieniem tych o wysokiej zawartości antyoksydantów. Zaliczają się do nich m.in. brokuł, kapusta czerwona, karczoch, burak, bakłażan, kalafior, pomidor.
  3. Owoce jagodowe (maliny, truskawki, jagody, borówki, aronia, porzeczki), które stanowią bardzo dobre źródło składników o działaniu przeciwzapalnym i antyoksydacyjnym, a także błonnika pokarmowego. Poza sezonem możesz sięgać po mrożone owoce jagodowe.
  4. Nasiona roślin strączkowych, które są dobrym źródłem białka roślinnego (jeśli starasz się o dziecko, powinnaś zwiększyć jego ilość kosztem białka zwierzęcego), błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych.
  5. Orzechy, migdały, pestki i nasiona. Dostarczają antyoksydantów, białka roślinnego, błonnika pokarmowego, witamin z grupy B, witaminy E, nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także składników mineralnych (np. migdały i orzechy laskowe są bogate w wapń, co przydaje się w przypadku diety bez laktozy).
  6. Tłuste ryby morskie (np. łosoś, makrela), które wzbogacają jadłospis w kwasy omega-3 o silnym działaniu przeciwzapalnym.
  7. Oleje roślinne bogate w kwas alfa-linolenowy. Zalicza się do nich np. olej lniany, który warto dodawać do sałatek, domowych past z warzyw lub strączków czy zup (już po ugotowaniu).
  8. Przeciwzapalne przyprawy: oregano, tymianek, rozmaryn, cynamon, kurkuma, bazylia i majeranek.

Dieta płodności przy endometriozie – przykładowe posiłki

Poniżej znajdziesz przykłady przeciwzapalnych posiłków, które wspierają płodność przy endometriozie. Rozpisałam posiłki tu na 2 dni – jeśli interesuje Cię rozpiska na cały tydzień z uwzględnieniem Twoich preferencji, trybu życia i stanu zdrowia, sprawdź moją propozycję indywidualnej współpracy.

Dzień 1.

Śniadanie: pełnoziarniste tosty z hummusem, rukolą i pomidorkami koktajlowymi; smoothie z banana i natki pietruszki;

Drugie Śniadanie: jaglanka na mleku migdałowym (lub innym ulubionym mleku roślinnym) z mandarynkami, orzechami włoskimi i nasionami chia.

Obiad: łosoś pieczony z domowymi frytkami z batatów, sałatka z buraczków.

Kolacja: zupa krem z marchewki posypana pestkami dyni i nasionami słonecznika.

Dzień 2.

Śniadanie: omlet z siemieniem lnianym, natką pietruszki i papryką; pomarańcza;

Drugie śniadanie: egzotyczna owsianka na jogurcie kokosowym z dodatkiem owocu granatu i banana.

Obiad: pieczone kotleciki z ciecierzycy, ryż brązowy i surówka z marchewki.

Kolacja: cukinia faszerowana kaszą jaglaną z suszonymi pomidorami, oliwkami i nasionami słonecznika.

Chorujesz na endometriozę i starasz się o dziecko? Chciałabyś wspomóc leczenie choroby i swoją płodność poprzez dietę? Odpowiedź na pytanie o to, jak to zrobić znajdziesz w moich ebookach. Teraz możesz kupić je taniej w zestawie.

zestaw naturalne wsparcie płodności

  1. Evans, M. Blake, and Alan H. Decherney. „Fertility and endometriosis.” Clinical obstetrics and gynecology 60.3 (2017): 497-502.
  2. Habib, Nassir, et al. „Impact of lifestyle and diet on endometriosis: a fresh look to a busy corner.” Menopause Review/Przegląd Menopauzalny 21.2 (2022): 124-132.
  3. Haydardedeoglu, Bulent, and Hulusi Bulent Zeyneloglu. „The impact of endometriosis on fertility.” Women’s health 11.5 (2015): 619-623.
  4. Lantsberg, Daniel, et al. „The role of fertility preservation in women with endometriosis: a systematic review.” Journal of minimally invasive gynecology 27.2 (2020): 362-372.

Zobacz jeszcze

gulasz wegetariański
Przepisy

Lekkostrawny gulasz wegetariański

Z czym kojarzy Ci się gulasz? Jeśli z mięsem czerwonym, którego należy unikać na diecie przeciwzapalnej, to masz rację, ale…Dziś pokażę Ci, że da się

Zapisz się do newslettera