in Będę Mamą!

Pierwszy trymestr ciąży – co zmienić w diecie?

at
pierwszy-trymestr-ciazy-dieta

Pierwszy trymestr ciąży – co zmienić w diecie?

Pierwszy trymestr ciąży niesie za sobą wiele wyzwań dla przyszłej mamy. Dla jej organizmu jest to początek prawdziwej rewolucji, której być może wcześniej nie doświadczył. Pojawiają się pierwsze dolegliwości ciążowe i pytania o to, jakie modyfikacje wprowadzić w dotychczasowym sposobie żywienia. Co zmienić w diecie, wkraczając w pierwszy trymestr ciąży? Poniżej odpowiedź na to ważne pytanie.

Czy pierwszy trymestr ciąży oznacza zwiększenie kaloryczności diety?

Jeszcze jakiś czas temu mówiło się, że kobieta w ciąży „je za dwoje”. Czy w związku z tym oznacza to, że powinna jeść dwa razy więcej kcal niż dotychczas? Absolutnie nie! Na szczęście powiedzenie „jeść za dwoje” odeszło w niepamięć i dziś mówimy, że przyszła mama powinna „JEŚĆ DLA DWOJGA”.

Jeść dla dwojga, czyli jeść zdrowo z uwzględnieniem nie tylko ilości, ale i jakości produktów. Czy w związku z tym powinnyśmy zwiększyć kaloryczność diety już od pierwszych tygodni ciąży…? NIE.

„Zapasy”, które zgromadził nasz organizm w zupełności wystarczą nam na pierwszy trymestr ciąży. Wyjątkiem są kobiety, które cierpią na niedowagę. W ich przypadku dodajemy do jadłospisu 150 kcal dziennie. Jeśli jednak Wasza masa ciała jest prawidłowa lub wchodzicie w okres ciąży z nadmiernymi kilogramami to kaloryczność diety nie ulega zmianie.

Ważne jest żeby ilość energii w diecie była odpowiednia, ponieważ zarówno niedowaga jak i nadmierna masa ciała nie sprzyjają zdrowiu mamy i jej dziecka. Więcej na ten temat przeczytacie w moim artykule dotyczącym masy ciała w ciąży.

Sprawdź moją ofertę dla kobiet w ciąży

Zadbaj o odpowiednie porcje

Dieta przyszłej mamy powinna być UROZMAICONA, dzięki czemu pozwoli pokryć zapotrzebowanie na niezbędne składniki. Łatwo jest mówić w teorii, ale co to oznacza w praktyce?

Zalecana DZIENNA ILOŚĆ PORCJI – pierwszy trymestr ciąży

porcje

Ponadto warto uzupełnić nasz jadłospis w produkty, takie jak orzechy (garść dziennie ze względu na wysoką kaloryczność), pestki i nasiona, odpowiednio dobrane przyprawy. Nie możemy zapominać również o wodzie! Wszystkie informacje na temat płynów znajdziecie w moim artykule dotyczącym nawodnienia organizmu w ciąży.

Zwróć uwagę na foliany!

Foliany to składnik, którego właściwa ilość w diecie jest szczególnie ważna podczas planowania dziecka oraz w pierwszym trymestrze ciąży. Wszystko dlatego, że chroni przed rozwojem wad cewy nerwowej. W związku z tym, że wady te powstają do 4. tygodnia ciąży to właśnie ten okres jest najważniejszy jeśli chodzi o właściwą ilość folianów w diecie.

Obecnie wszystkim kobietom w ciąży (a także planującym ciążę i karmiącym piersią) zaleca się suplementację kwasu foliowego. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby sięgnąć również po naturalne źródła folianów.

Najważniejsze informacje na temat tego niezwykle ważnego składnika znajdziecie w moim artykule na temat roli folianów w ciąży.

 śpiąca kobieta

Dieta kontra dolegliwości ciążowe

Można powiedzieć, że pierwszy trymestr to dla naszego organizmu prawdziwa rewolucja. Wszystko wywraca się do góry nogami, dlatego mogą męczyć nas różne dolegliwości ciążowe. Każdy organizm jest inny dlatego jedna kobieta będzie je odczuwała na swój własny sposób.

Fakt wystąpienia i nasilenia dolegliwości ciążowych to kwestia bardzo indywidualna. Jednak pierwszy trymestr ciąży niesie za sobą najczęściej mdłości, nadwrażliwość na zapachy, zaparcia, a także nadmierne zmęczenie.

Jeśli cierpisz na nudności ciążowe…

  • unikaj potraw o intensywnym zapachu
  • zadbaj o to, aby mieć pod ręką suche przekąski, które pomogą złagodzić dolegliwości (np. migdały, wafle ryżowe)
  • spożywaj mniejsze, ale częstsze posiłki (zarówno uczucie pustego jak i zbyt pełnego żołądka może nasilać mdłości)
  • wypij napar z imbiru
  • Więcej na ten temat przeczytacie w moim artykule o mdłościach w ciąży.

Jeśli męczą Cię zaparcia…

  • zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu
  • zwiększ ilość błonnika w diecie (postaw na surowe warzywa, owoce pestkowe, pełnoziarniste pieczywo, pestki i nasiona)
  • unikaj produktów zapierających (produkty na bazie pszenicy i ryżu białego, kasza manna, kakao, banany)
  • Więcej na ten temat przeczytacie w moim artykule o zaparciach w ciąży.

Gdy nie masz energii…

  • sprawdź czy Twój jadłospis ma odpowiednią kaloryczność
  • zamień produkty o wysokim IG na te o niskim (dowiedz się jak zmniejszyć indeks glikemiczny)
  • unikaj słodyczy, słodkich napojów oraz innych produktów z dużą ilością cukru
  • zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu (odwodnienie może dawać objawy w postaci zmęczenia i senności)

Jeśli zastanawiasz się czy w chwili kryzysu możesz poratować się filiżanką małej czarnej to zapraszam do przeczytania mojego artykułu na temat picia kawy w ciąży.

Pierwszy trymestr ciąży – podsumowanie

Pierwszy trymestr ciąży to okres ogromnych zmian. Jeśli dotychczas przestrzegałyśmy zasad zdrowego odżywiania to nie idzie za tym całkowita rewolucja diety. W przypadku braku niedowagi nie musimy zmieniać kaloryczności. Warto jednak zadbać o odpowiednie urozmaicenie jadłospisu, właściwą ilość folianów, a także wdrożenie zaleceń żywieniowych pomocnych przy poszczególnych dolegliwościach.

Sprawdź moją ofertę dla kobiet w ciąży


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się w artykule:

  • Institute of Medicine (IOM) Food and Nutrition Board. Weight Gain During Pregnancy: Reexamining the Guidelines. Washington: DC National Academy Press; 2009.
  • Głowacka-Rębała A. Pożądane zachowania zdrowotne w ciąży. Pielęg Pol. 2002; 1(1): 70–73.
  • Szostak-Węgierek D, Cichocka A. Żywienie kobiet ciężarnych. Wydanie II. Warszawa: Wyd. Lek. PZWL; 2012.
  • Wendołowicz A., Stefańska E., Ostrowska L. Żywienie kobiet w okresie ciąży. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2014, 20(3): 341–345 .

Kobieca Strona Dietetyki

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *